Det får mig att vilja gråta

2011-08-18 @ 20:10:26
"Tack för din gåva till Radiohjälpen!". Så löd svaret jag fick när jag skänkte pengar genom mobilen till Radiohjälpens insamling för svälten på Afrikas horn. Har hela veckan hört information och hemska saker kring händelserna där nere och jag får tårar i ögonen varje gång. Fyfan, det är så jäkla hemskt och vi här uppe fattar ingenting. Eller snarare, vi vill inte förstå. Jag har fortfarande inte förstått. Det var en mamma som hade flytt till ett hjälpläger och hon var tvungen att lämna kvar två av sina tre barn i deras hem. Hon visste att de ändå skulle dö av svält. Hör ni hur jävla illa det låter? Att man tvingas lämna sina barn för att man vet att de ändå kommer att dö? Och vad har du gjort för att hjälpa till? Det är ingen ursäkt att säga "ja men man vet ju ändå inte om alla pengar kommer fram eller inte". Men vafan, säg att du skänker 100 kr. Om 10 kr av dem går fram, det är flera måltider för en person, och det gör ju verkligen skillnad! Eller är vi så trångsynta här i Sverige att vi inte vill ta tag med problem som dessa bara för att vi är oroliga att varenda litet öre inte ska komma fram? Du kan rädda människors liv. Skit i kaffet på stan i morgon och sms:a 50, 100 eller 200 till nr 72 999 istället. Eller gå in på www.radiohjalpen.se och hitta mer information. Men gör något. Sitt inte bara i soffan och ryck på axlarna. Jag tänker inte avsluta detta inlägg med en dålig klyscha bestående av tomma ord.  Jag tycker bara att ni som inte gör något borde skämmas.

Släng in en kommentar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0